Diri Ku

Foto saya
Historical Malacca, Malacca, Malaysia
aku minat bergambar dari kecik sampai ke besar, sekarang aku minat pulak ambik gambar orang dari kecik sampai besar. majlis kecik ke majlis besar... jangan malu hubungi saya di nombar 0136839701.

Selasa, 19 Julai 2011

KALAU AKU PUNYA MASA



Hari ini seperti biasa ;
MASA aku bangun pagi,
MASA aku hantar anak sekolah,
MASA aku bersiap untuk ke kantor,
MASA aku mulakan kerja,
MASA aku pergi makan tengah hari,
MASA aku sambung buat kerja,
MASA aku tengok jam nak balik rumah,
MASA aku sampai di rumah,
MASA aku tolong isteri buat kerja rumah,
MASA aku mandi,
MASA aku makan malam dengan famili dan
MASA aku tidur selepas kepenatan.

Apa yang kurang dalam MASA yang ada ini? Tentu sekali MASA aku untuk DIA
yang MAHA ESA.....sedikit sekali aku memberi MASA untuk melaksanakan tuntutannya.
kekadang aku duduk termenung padahal MASA itu sudah tentu untuk nya.
lama aku berfikir, lama aku terdiam....mungkin kerana aku tiada MASA untuknya DIA
menpercepatkan MASA yang membuat aku rasa pendek sangat MASA yang ada, aku resah
mengejar MASA itu. Bak kata orang2 alim kalau kita mengejar DUNIA, SYURGA akan meninggalkan kita. Tapi kalau kita mengejar SYURGA, DUNIA tentu mengejar kita. Aku berpesan dengan diriku sendiri berubahlah sebelum MASA sudah terlambat. Berikanlah sedikit MASAmu untuk DIA, DIA pasti memanjangkan MASAmu nanti.

MASA sudah tentu ada setelah kita pergi,
MASA sentiasa menanti kita.
MASA kita hanya untuk DIA.

WASSALAM

Kereta Api terakhir dari station Tanjung Pagar, Singapura

Hari ini terbaca dalm surat khabar The Star, mengenai perjalanan terakhir Keretapi Tanah Melayu. Ia adalah detik bersejarah dengan lampu-lampu kamera berkelip di mana-mana, sorakan orang cemas dan gembira - beberapa emosi dan ramai orang yang beratur untuk autograf dan bergambar. Majlis tersebut: Ini adalah hari terakhir operasi yang menandakan penutupan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) stesen keretapi Tanjung Pagar di Singapura.Ini menandakan berakhirnya stesen keretapi yang mula beroperasi 79 tahun yang lalu.
Penyerahan stesen itu juga penting dari segi meningkatkan hubungan dua hala antara Malaysia dan Singapura, kerana ia adalah antara isu-isu yang sekian lama di bawah Titik Perjanjian (POA) di antara kedua-dua negara.

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar melambai kepada orang ramai kerana beliau bersedia untuk memandu kereta api terakhir (gambar).
Pada penyerahan bersejarah pada 30 Jun, beratus-ratus orang dengan perasaan bercampur baur  boleh dilihat mengambil gambar-gambar dinding, pintu pagar dan gerbang stesen sebagai kenangan.Sultan Johor raja Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar memandu kereta api terakhir keluar dari republik menuju ke Malaysia.
Salah seorang dari pemandu kereta api yang terakhir meninggalkan stesen Tanjung Pagar, Zulhan Saodi, 30, berkata beliau tidak pernah melihat begitu banyak orang di stesen sebelum ini. Beliau  yang telah bekerja di stesen selama lima tahun, berkata beliau kagum dengan pesona nostalgia stesen dan bagaimana ia telah menyentuh hati rakyat Malaysia dan Singapura.
"Saya tahu bahawa ia akan menjadi hari yang istimewa tetapi saya tidak pernah membayangkan bahawa tempat kejadian akan menjadi seperti ini," katanya sambil mengambil giliran bergambar dengan ramai orang yang bersorak dan memanggil. Lebih 500 orang telah bergegas masuk ke atas platform untuk melihat kereta api terakhir.
Satu tandan teruja "penumpang" juga dilihat membawa tanda mengucapkan terima kasih kepada KTMB dan bersorak apabila keretapi berbunyi tanduk.
Lain-lain yang tidak bernasib baik untuk mendapatkan tiket untuk menaiki kereta api terakhir telah dilihat menolak-nolak  untuk melihat kelibat terakhir kereta api sebelum ia bergerak perlahan-lahan keluar dari stesen.
Satu penumpang bernasib baik - ahli sains - David Weiss, dari Jerman berkata, beliau teruja untuk menjadi sebahagian daripada sejarah.
"Saya bekerja di Malaysia tetapi apabila saya mendengar tentang gembar-gembur di sekeliling kereta api terakhir keluar dari stesen Tanjung Pagar, saya tahu saya telah berada di sini," katanya yang berusia 56 tahun itu.
Beliau menambah bahawa ia adalah menyeronokkan untuk melihat ramai orang yang melambai di sepanjang perjalanan pulang ke Johor Baru dan ia adalah jelas bahawa perjalanan kereta api amat bermakna kepada mereka.
"Saya harap bahawa kerajaan Singapura mengekalkan stesen kerana ia adalah jelas terukir di hati orang ramai," katanya.
500 penumpang bertuah, tidak akan berpeluang lagi melihat atau menumpang kereta api dari Tanjung Pagar selepas ini.

Petikan dari akhbar itu menceritakan bertapa sayangnya kita pada sejarah,awalaupun ia kekadang membawa kisah pahit dan manis. Seperti aku juga mempunyai kisah lama yang sampai sekarang masih ku ingat hingga saat ini, bagaimana aku bersama 2 rakan dari Brunei Darussalam bercadang mengembara (waktu itu aku masih lagi menuntut) ke Malaysia melalui keretaapi. sungguh tak kami duga pengembaran kami selama 2 hari itu membawa kesan yg memdalam hingga kesaat ini.
Perjalana kami bermula di station Tanjung Pagar pada waktu malam, kami mengambil tren malam , perjalanan memang tidak terus seperti keretapi Jepun, memang ada berhenti2 di beberapa station diantara Singapura dan Kuala Lumpur. segala aktiviti dilakukan didalam gerabak. memang menarik bila kami boleh berjalan dari satu gerabak ke gerabak seterusnya. segalanya ada didalam keretapi. perasan seronok dan "suspen" dapat dirasai, setiap kali tren berhenti pada station2. 
tibalah kami kedestinasi station Kuala Lumpur, yg mana kami sampai pada waktu subur keesokan harinya. selama sehari kami habiskan waktu berjalan melihat Kuala Lumpur sehinggalah tiba masa untuk pulang ke Singapura hari yg sama. 
Bayangkanlah kami baru lepas peperiksaan tingkatan 5 waktu itu, bagaimana kami sanggup mencuba belajar mengembara. Segala ini mungkin tidak akan terjadi kalau perancangan kami bertiga tidak dilaksanakan dan kena banyak keberanian dan duit.
Wasalam.

KALAU AKU PUNYA MASA



Hari ini seperti biasa ;
MASA aku bangun pagi,
MASA aku hantar anak sekolah,
MASA aku bersiap untuk ke kantor,
MASA aku mulakan kerja,
MASA aku pergi makan tengah hari,
MASA aku sambung buat kerja,
MASA aku tengok jam nak balik rumah,
MASA aku sampai di rumah,
MASA aku tolong isteri buat kerja rumah,
MASA aku mandi,
MASA aku makan malam dengan famili dan
MASA aku tidur selepas kepenatan.

Apa yang kurang dalam MASA yang ada ini? Tentu sekali MASA aku untuk DIA
yang MAHA ESA.....sedikit sekali aku memberi MASA untuk melaksanakan tuntutannya.
kekadang aku duduk termenung padahal MASA itu sudah tentu untuk nya.
lama aku berfikir, lama aku terdiam....mungkin kerana aku tiada MASA untuknya DIA
menpercepatkan MASA yang membuat aku rasa pendek sangat MASA yang ada, aku resah
mengejar MASA itu. Bak kata orang2 alim kalau kita mengejar DUNIA, SYURGA akan meninggalkan kita. Tapi kalau kita mengejar SYURGA, DUNIA tentu mengejar kita. Aku berpesan dengan diriku sendiri berubahlah sebelum MASA sudah terlambat. Berikanlah sedikit MASAmu untuk DIA, DIA pasti memanjangkan MASAmu nanti.

MASA sudah tentu ada setelah kita pergi,
MASA sentiasa menanti kita.
MASA kita hanya untuk DIA.

WASSALAM

Kereta Api terakhir dari station Tanjung Pagar, Singapura

Hari ini terbaca dalm surat khabar The Star, mengenai perjalanan terakhir Keretapi Tanah Melayu. Ia adalah detik bersejarah dengan lampu-lampu kamera berkelip di mana-mana, sorakan orang cemas dan gembira - beberapa emosi dan ramai orang yang beratur untuk autograf dan bergambar. Majlis tersebut: Ini adalah hari terakhir operasi yang menandakan penutupan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) stesen keretapi Tanjung Pagar di Singapura.Ini menandakan berakhirnya stesen keretapi yang mula beroperasi 79 tahun yang lalu.
Penyerahan stesen itu juga penting dari segi meningkatkan hubungan dua hala antara Malaysia dan Singapura, kerana ia adalah antara isu-isu yang sekian lama di bawah Titik Perjanjian (POA) di antara kedua-dua negara.

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar melambai kepada orang ramai kerana beliau bersedia untuk memandu kereta api terakhir (gambar).
Pada penyerahan bersejarah pada 30 Jun, beratus-ratus orang dengan perasaan bercampur baur  boleh dilihat mengambil gambar-gambar dinding, pintu pagar dan gerbang stesen sebagai kenangan.Sultan Johor raja Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar memandu kereta api terakhir keluar dari republik menuju ke Malaysia.
Salah seorang dari pemandu kereta api yang terakhir meninggalkan stesen Tanjung Pagar, Zulhan Saodi, 30, berkata beliau tidak pernah melihat begitu banyak orang di stesen sebelum ini. Beliau  yang telah bekerja di stesen selama lima tahun, berkata beliau kagum dengan pesona nostalgia stesen dan bagaimana ia telah menyentuh hati rakyat Malaysia dan Singapura.
"Saya tahu bahawa ia akan menjadi hari yang istimewa tetapi saya tidak pernah membayangkan bahawa tempat kejadian akan menjadi seperti ini," katanya sambil mengambil giliran bergambar dengan ramai orang yang bersorak dan memanggil. Lebih 500 orang telah bergegas masuk ke atas platform untuk melihat kereta api terakhir.
Satu tandan teruja "penumpang" juga dilihat membawa tanda mengucapkan terima kasih kepada KTMB dan bersorak apabila keretapi berbunyi tanduk.
Lain-lain yang tidak bernasib baik untuk mendapatkan tiket untuk menaiki kereta api terakhir telah dilihat menolak-nolak  untuk melihat kelibat terakhir kereta api sebelum ia bergerak perlahan-lahan keluar dari stesen.
Satu penumpang bernasib baik - ahli sains - David Weiss, dari Jerman berkata, beliau teruja untuk menjadi sebahagian daripada sejarah.
"Saya bekerja di Malaysia tetapi apabila saya mendengar tentang gembar-gembur di sekeliling kereta api terakhir keluar dari stesen Tanjung Pagar, saya tahu saya telah berada di sini," katanya yang berusia 56 tahun itu.
Beliau menambah bahawa ia adalah menyeronokkan untuk melihat ramai orang yang melambai di sepanjang perjalanan pulang ke Johor Baru dan ia adalah jelas bahawa perjalanan kereta api amat bermakna kepada mereka.
"Saya harap bahawa kerajaan Singapura mengekalkan stesen kerana ia adalah jelas terukir di hati orang ramai," katanya.
500 penumpang bertuah, tidak akan berpeluang lagi melihat atau menumpang kereta api dari Tanjung Pagar selepas ini.

Petikan dari akhbar itu menceritakan bertapa sayangnya kita pada sejarah,awalaupun ia kekadang membawa kisah pahit dan manis. Seperti aku juga mempunyai kisah lama yang sampai sekarang masih ku ingat hingga saat ini, bagaimana aku bersama 2 rakan dari Brunei Darussalam bercadang mengembara (waktu itu aku masih lagi menuntut) ke Malaysia melalui keretaapi. sungguh tak kami duga pengembaran kami selama 2 hari itu membawa kesan yg memdalam hingga kesaat ini.
Perjalana kami bermula di station Tanjung Pagar pada waktu malam, kami mengambil tren malam , perjalanan memang tidak terus seperti keretapi Jepun, memang ada berhenti2 di beberapa station diantara Singapura dan Kuala Lumpur. segala aktiviti dilakukan didalam gerabak. memang menarik bila kami boleh berjalan dari satu gerabak ke gerabak seterusnya. segalanya ada didalam keretapi. perasan seronok dan "suspen" dapat dirasai, setiap kali tren berhenti pada station2. 
tibalah kami kedestinasi station Kuala Lumpur, yg mana kami sampai pada waktu subur keesokan harinya. selama sehari kami habiskan waktu berjalan melihat Kuala Lumpur sehinggalah tiba masa untuk pulang ke Singapura hari yg sama. 
Bayangkanlah kami baru lepas peperiksaan tingkatan 5 waktu itu, bagaimana kami sanggup mencuba belajar mengembara. Segala ini mungkin tidak akan terjadi kalau perancangan kami bertiga tidak dilaksanakan dan kena banyak keberanian dan duit.
Wasalam.